TV4- studion luktar AXE

Semester igen. Kunskapskanalen rullar med en persisk författare som föreläser drar obligatoriska kulturkrocksskämt. Publiken bestående av grå kärringar från svenskt kulturliv fnissar trivsamt så att de afrikanska örhängena gungar i takt bland stolsraderna. Kanske borde jag ha dåligt samvete över att jag inte gör något, men det har jag inte. Upplevelsenojan, som exempelvis att flytta till Norge för att sälja solblekta t-shirts med örntryck, det har jag växt ifrån. Samtidigt har jag köpt ett stickeralbum för att samla och byta bilder med kidsen på jobbet under VM, det där med vuxenlivet verkar jävligt paradoxalt.


På tal om VM. När Jens Lind gjort sin ”(konstpaus) I den lilla byn Mowbana (konstpaus) fyra mil bort festen och landets största arena (konstpaus), här är verkar allt dött . Men skenet bedrar (konstpaus) jag träffar fyraårige Amoneke vars livsglädje och hopp finns inom just fotbollen, han säger att han drömmer om at få spela en VM-final (konstpaus) trots att ingen av hans sju bröder har någon pappa … och så vidare”- reportage som är lika obligatoriskt som skitnödigt. DÅ vet man att det är VM. Samtidigt i TV4 sitter högstadiegrabbarna och drar skämt om hur fjantiga tjejerna på SVT är. Ekwall och Lundh garvar skånsk och efterblivet åt Hussfledt som måste dra vassa kommentarer för att kompensera för sin obefintligt lilla snopp som måste få se ljuset i efter gymnastiken. Kåmark som tillsammans med Ravelli är de ända som fortfarande lever av VM -94, försöker lika desperat som sin frisyr, att hooka en tio år ynge TV- producent. TV4 mot SVT känns ganska avgjord på förhand med ett 30-årigt pubertalt TV4 mot ett (kanske för) rutinerat SVT. Själv föredrar jag det som fungerat förr. Smygkommunist som jag är.


På tal om VM. Det här med politisk-ekonomiska- debatten kring VM har jag inte orkat in i. Men spontant tänker jag att ett evenemang av den här kalibern är bland det bästa man kan göra för att visa världen att man är en fungerande demokrati. Som skapar någon form av legitimitet som nation och så kommer pengarna sedan, istället för att satsa pengarna först och försöka vinna visa världen på annat sätt att man har ett fungerande samhälle. VM är en investering för Sydafrika, på lång sikt vill säga. Ingen har väl påstått att fotboll ska ta bort all svält under en månad? Jag tror på sådana här projekt, företagare som jag är. Samtidigt så älskar journalistkåren att förklara Sydafrika som ett misslyckande innan det har börjat, vilket kan bli det största hindret för Sydafrikanerna.


Nu har jag i vanlig ordning pratat om allt än just fotbollen. Men det är väl just det VM handlar om 2010.


Eller ja, Martin Hansson ”Rättskiparen” var en het potatis också. Jag hade sympatier i fem minuter. Sedan kom jag på att killen gör det på heltid och att klubbar som Öfvre betalar killen för att sumpa VM-plats för Irland, då gör man inte sitt jobb. ”Helhetsbilden är bra”, det säger vi inte om en spelare sumpar en straff i VM eller om en läkare opererar fel ben. Alla gör misstag, men det är bara Martin Hansson det är synd om när det kommer till konsekvenser av arbetet.


På tal om mediedrev. Kungliga bröllopet står för dörren. Örebros gåva blir en vacker stig i Öfvres sommaroskog. Det var snack om att lägga den i Solfjäderskogen i Nedre, men sen kom man på att varken monarkin eller Örebro vill förknippas med ett bostadsområde hämtat från 50-talets Bratislava. Klart att det ska ligga i Öfvre, eller Kungliga Öfvre om jag får be.  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0